Cycles Devos is een familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar fietsen en scooters verkoopt en is een begrip bij fietsliefhebbers in en rond Brussel.
Familie-erfgoed
Als achterkleinzoon van de stichter van Cycles Devos is Frédéric Rousseau trots op het familiesucces dat hij heeft geërfd. "Ik begon mijn grootvader al op zeer jonge leeftijd te helpen in de winkel, als een 'studentenjob' zoals we nu zouden zeggen, een term die in die tijd nog niet bestond. Samen met zijn broer Laurent staat hij sinds 2000 aan het hoofd van het familiebedrijf. "We vullen elkaar aan: hij zorgt voor de technische kant en ik voor de commerciële kant", zegt de winkelier, die het "multimodale" specifieke karakter van zijn zaak koste wat kost wil behouden. "We willen een mobiliteitswinkel zijn. Wij zijn een van de weinige winkels in de Brusselse regio die zowel scooters als fietsen verkopen, die een gelijk deel van onze omzet vertegenwoordigen. Veel van onze klanten stellen dit op prijs en bezitten vaak beide.
Dankzij deze dubbele rol kan het bedrijf het hele jaar door actief zijn, zonder afhankelijk te zijn van het weer zoals fietsenwinkels. In feite gaat ongeveer de helft van de verkoop van scooters naar bedrijven, die hun fietsen "belastingtechnisch" omwisselen, ongeacht de tijd van het jaar.
Het is deze differentiatie die ook de sterkte is van Cycles Devos in het verzadigde landschap van de tweewielerhandel in Brussel. "Vroeger verkochten alle rijwielhandelaars ook scooters, maar beetje bij beetje schakelden ze over op het een of het ander. Dit zijn verschillende beroepen, die specifieke know-how, geschoolde monteurs, enz. vereisen. Dit is wat we hebben. Zonder dit lijdt de klantentevredenheid, die voor ons zeer belangrijk is, eronder," vertrouwt Frédéric Rousseau ons toe.
De man geeft ook toe dat de infrastructuur en de reputatie van de onderneming bijdragen tot het succes. "Wij hebben het voordeel dat wij een oud en bekend bedrijf in Brussel zijn, met een geschiedenis en een reputatie. En door de grootte van onze winkel kunnen wij een compleet assortiment van verschillende merken aanbieden. Sinds vorig jaar importeert de onderneming ook vierwielige scooters van het Italiaanse merk Quadro, met enig succes, aangezien in het eerste jaar van de verkoop al 50 scooters zijn verkocht.
Derde acteur
Een uitwisseling van fietsen en scooters, waaraan elektrische fietsen zijn toegevoegd. Een nieuwe aanwinst voor het bedrijf. "Sinds een paar jaar geven elektrische fietsen een goede impuls aan onze verkoop. Ongeveer de helft van de 1.500 fietsen die we jaarlijks verkopen, zijn uitgerust met elektrische ondersteuning. Dit is een nieuwe troef voor Cycles Devos, die erin slaagt alle drie de categorieën in zijn showroom te hebben. "We hebben de 2.000 m² van onze showroom in drie delen verdeeld: fietsen vooraan, scooters achteraan en elektrische fietsen ertussenin, omdat ze een soort intermediair zijn tussen de twee categorieën."
Frédéric Rousseau beweert echter dat er geen sprake is van kannibalisatie van de verkoop tussen elektrisch ondersteunde fietsen en scooters. "Het gebeurt wel eens dat sommige klanten onbeslist de winkel binnenkomen. Het is dan aan ons om naar hen te luisteren, hun behoeften te identificeren en hen naar de oplossing te leiden die hen het best tevreden zal stellen. Elk heeft zijn voor- en nadelen: bij de fiets, lichtheid, gemak en budget; bij de scooter, afstand en snelheid."
Ondanks deze geslaagde cohabitatie is onze gesprekspartner niet van plan zijn diversificatie uit te breiden tot andere vervoermiddelen. "We willen niet te veel terrein bestrijken, anders komen we niet tot de bodem. Daarom zijn we een paar jaar geleden gestopt met de verkoop van motorfietsen, en wilden we ons niet begeven in de nieuwe mode van hoverboards en andere niches. Dat laten we over aan de speciaalzaken."
Een gedeelde toekomst
Wat de toekomst van zijn bedrijf betreft, zegt de manager dat hij zowel zeer bezorgd als zeer sereen is. Voor hem zullen de mix van zijn aanbod en de technische expertise altijd troeven blijven voor zijn klanten. Hij is echter bezorgd over de toenemende concurrentie van het internet, dat "het verkooplandschap van morgen" is.
Het aanmoedigen van het gebruik van tweewielers zou ook het verkeer en de milieu-effecten van het verkeer in de stad verminderen. Daarvoor moeten echter wel de nodige verbeteringen worden aangebracht, wat momenteel niet het geval is, aldus Frédéric Rousseau: "De regering moet bij ontwikkelingswerkzaamheden rekening houden met tweewielers. De regering moet bij ontwikkelingswerkzaamheden rekening houden met tweewielers, maar daar wordt vandaag niets aan gedaan, althans niet in Brussel en Wallonië. En dat is jammer als je de spectaculaire infrastructuur ziet die in andere Europese steden is aangelegd. Het is tijd om iets te doen om mensen aan te moedigen massaal de fiets te nemen," besluit hij.
Foto: Thierry Dricot
Meer informatie op de website: https://www.traxio.be/fr/nouvelles/2017/11/cycles-devos-la-diversit%C3%A9,-cl%C3%A9-de-la-r%C3%A9ussite/